De chatbot binnen de chocolaterie een goed idee?

Hoe veel keus is er binnen een chocolaterie? Enorm veel! Via een website zijn er vaak erg veel verschillende producten te koop! Maar wat is nou geschikt voor een verjaardag? Of voor iemand die ziek is? Kan het ingepakt worden en is het misschien ook geschikt in een ander formaat? Er is behoorlijk veel te vinden op een website van een chocolaterie!
Een website kan een klant binnen deze branche erg veel informatie geven. Echter kan het soms zijn dat de klant er niet altijd zelf uitkomt. Dit is dan ook het punt waarbij wij online kunnen helpen tijdens deze zoektocht. Hoe dan hoor ik je vragen? Nou heel makkelijk! Via een geautomatiseerde gesprekspartner, ook wel een chatbot genoemd!

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die als widget op de website geplaatst kan worden. Dit biedt de consument de mogelijkheid om binnen enkele seconden antwoord te krijgen op hun gestelde vraag. Wanneer klanten zich namelijk bevinden op de website, kunnen ze tegen verschillende dingen aanlopen. Vaak zijn het vragen die verholpen kunnen worden door een chatbot!

De klant krijgt in dit geval een icoon te zien waar de vraag getypt kan worden. Aan de hand van deze vraag gaat de chatbot opzoek naar overeenkomende woorden vanuit de kennisbank die is opgesteld door chatspecialisten. Op deze manier zal de klant sneller worden geholpen, wat zal leiden tot een hogere klanttevredenheid

Waarom een chatbot?

Een chatbot is een makkelijke en een laagdrempelige manier van contact, zonder dat deze chat beheert moet worden. Het kan binnen deze branche mooie kansen bieden, omdat zij namelijk middels een chatbot sneller kunnen voldoen aan de vraag van de consument. Daarnaast levert de chatbot ook gemak op voor de consument. Zij kunnen namelijk op een makkelijke manier een vraag stellen, waar zij ook buiten kantooruren antwoord op krijgen. Een chatbot zal namelijk, in tegenstelling tot de reguliere klantenservice, altijd beschikbaar zijn voor hulp en vragen. Het zal ervoor zorgen dat klanttevredenheid vergroten eenvoudig is. Doordat zij op de juiste manier worden opgesteld, zijn zij in staat menselijk taalgebruik en de context ervan te begrijpen. Al met al biedt een chatbox voordelen voor zowel de klant als de verkoper.